• Nasiona chia

    Nasiona chia- czy naprawdę są zdrowe?

    Nasiona chia okrzyknięto mianem superfood. Mówi się, że dzięki zawartości błonnika, białka i kwasów tłuszczowych Omega-3 przewyższają one konwencjonalną żywność oraz wspomagają trawienie i regulują poziom cukru we krwi. Podobno łagodzą ból stawów i zgagę, zapewniają gładką skórę i smukłą sylwetkę. Ile z tych twierdzeń jest prawdą?

    Co to jest chia?

    Chia to jednoroczna roślina spokrewniona z miętą. Jej łacińska nazwa to Salvia Hispanica L. Pochodzi z Meksyku i uprawiana jest w krajach Ameryki Łacińskiej. Aztekowie używali nasion chia jako źródła mocy, tak też tłumaczy się nazwę. Nasiona można spożywać na surowo lub suszone. W USA, Kanadzie i Australii używa się ich od dawna jako składnik pieczywa i do produkcji oleju. Ze względu na dużą zdolność pęcznienia (wiążą 25 % wody więcej) służą jako baza wegańskich puddingów lub gęstych smoothie. Sprawdzają się jako zamiennik jajka lub tłuszczu do pieczenia.

    Wartości odżywcze nasion chia

    Nasiona chia zawierają wysoką ilość błonnika (34 g na 100 g nasion), przewyższającą dzienne zapotrzebowanie (6 g). Kwasy tłuszczowe Omega-3 znajdujące się w nasionach są przyswajalne tylko wówczas, gdy chia, tak jak siemie, spożywa się w formie mielonej. Dzienna dawka to 15 g nasion chia. Nasiona chia zawierają wapń, magnez i fosfor (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia). 15 g nasion pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wapń. W nasionach znajdują się witaminy B1, B3 i E.

    100 g nasion chia zawiera:

    • energia 446 kcal
    • tłuszcz 31,1 g
    • węglowodany do 4,5 g
    • białko 21,2 g
    • sól 0,03 g

    Na co zwracać uwagę jedząc nasiona chia?

    Poza zaleceniem, by nie przekraczać dziennej dawki 15 g nasion, należy jeszcze zwracać uwagę na:

    • picie dużej ilości wody w trakcie spożywania suchych nasion, w przeciwnym razie może dojść do niebezpiecznej blokady.
    • w przypadku stosowania kapsułek z olejem chia należy stosować się do zaleceń producenta, zalecana dzienna dawka oleju to 2 g, odpowiada to zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3 w jednej łyżce oleju rzepakowego.
    • uwaga na uczulenia: każdy kto jest uczulony na rośliny takie jak: mięta, tymianek, rozmaryn i szałwia może być uczulony także na nasiona chia. To samo dotyczy osób uczulonych na musztardę.
    • nasiona chia mogą wchodzić w interakcje z lekami rozrzedzającymi krew (warfaryna, aspiryna, kwas acetylosalicylowy. Stosujący te leki muszą skonsultować z lekarzem spożywania nasion chia.

    Jak przygotować nasiona chia?

    Dzięki neutralnemu smakowi nasiona komponują się zarówno ze słonymi, jak i słodkimi potrawami. Surowe nadają się do posypania sałatki lub jogurtu. Jeśli dodasz do nasion płyn, powstanie sycący budyń, może być to również zamiennik jajka w potrawach wegańskich. Chia zapewnia długotrwałe uczucie sytości, sprawdzi się więc u stosujących diety. 

    Jedzenie zdjęcie autora devmaryna - pl.freepik.com